Členská schůze Bytového družstva Veletržní 17 se konala
dne 2.
července 2008 od 19:00 do 21:45 hod. v prostorách bývalé
prádelny domu.
Dle prezenční listiny byli na členské schůzi Bytového družstva
Veletržní 17
Přítomni: Naděžda Balcarová,
Smiljana Nováčková, Miloš Vondruška a Anna Vondrušková, Gabriela
Klimešová, Dalibor Franz, Ivan Horák, Jiří Křesťan - tj. 7 hlasů
Plné moci: Jana Remková
zplnomocněná na základě Plné moci panem Vladimírem Remkem (otec)
Michaela Strnadová zplnomocněná na základě Plné moci panem Iljou
Sternem (otec)
Miloš Dvořák zplnomocněný na základě Plné moci slečnou Terezou
Dvořákovou (dcera) – dostavil se později
Matěj Bolen zplnomocněný na základě Plné moci paní Rubášovou (tchýně) –
tj. 4 hlasy
Nepřítomni: Mgr. Jana
Hüttelová, Radka Eiseltová, Daniela Almargni, Věra Kübli, Marie
Štarhová, Petra Vaníčková – tj. 6
hlasů
Členská schůze byla na základě Stanov Bytového družstva a počtu
zúčastněných členů usnášení schopná.
Program členské schůze dle
pozvánky ze dne 23. června 2008 byl následující:
1. prezence členů družstva
2. volba člena představenstva
3. výroční zpráva za rok 2007
4. seznámení s plánem oprav na rok 2008
- opravy teras
- repase vnitřních dveří
- oprava garáží
5. vyúčtování služeb za rok 2007, vyrovnání přeplatků a
nedoplatků za rok 2007.
6. projednání sousedských sporů s panem Chlumem
7. řešení situace správy domu a vztahu se správcovskou společností
8. doúčtování cen odpadu za období 2003 - 2007
9. diskuze o změně stanov, změna stanov v rozsahu nedělitelného fondu
10. závěr
Schůze byla
zahájena v 19:00 hodin předsedou představenstva družstva Mgr. Daliborem
Franzem.
Mgr. Franz konstatoval, že všichni členové družstva byli na dnešní
schůzi řádně pozváni pozvánkou v souladu se Stanovami družstva a
sdělil, že program schůze bude probíhat podle programu uvedeného na
pozvánce.
1) Volba
zapisovatele:
Na návrh Mgr. Dalibora Franze zapisovatelem byla zvolena Ing. Gabriela
Klimešová,
pro hlasovalo 9 hlasů, proti
0, zdrželo se 0 – Ing. Klimešová
byla zvolena zapisovatelem
Ověřovatelem byla zvolena sl. Jana Remková – pro 9 hlasů, proti 0, zdrželo se 0
Druhým ověřovatelem byla zvolena pí. Naděžda
Balcarová – pro 9 hlasů,
proti 0, zdrželo se 0
2) Volba
pověřeného člena družstva:
Mgr. Franz seznámil přítomné s faktem, že Ing. Vondruškovi vypršela doba mandátu
pověřeného člena družstva. Ing. Klimešová navrhla opět Ing. Vondrušku.
Jiné návrhy na pověřeného člena družstva nezazněly. Po chvíli se
přistoupilo k hlasování:
Pro p. Vondrušku 9 hlasů, proti 0,zdrželo se 0 – pan
Ing. Vondruška zvolen jednomyslně.
Dostavil se p. Dvořák.
3) Výroční
zpráva
Všichni přítomní byli seznámeni s textem výroční zprávy, kterou
obdrželi týden před schůzí 1/2008. Z této vyplynulo několik závažných
faktů.
- V tabulce podílů včetně pohledávek došlo k
mylnému uvedení ročních splátek.
- Pohledávky za nebytové prostory – dle výroční
zprávy činily v součtu 389.307,- Kč
Tyto skutečnosti vysvětlil předseda představenstva Mgr.
Franz následovně: Až dosud byla správcovskou firmou J.N.Nova, která
kromě vedení účetnictví a vypracování daňového přiznání, měla na
starost i platbu faktur (do vykradení účtu družstva, po odblokování
účtu družstva byl zrušen systém sběrných boxů a zavedeno Internetové
bankovnictví, které nyní ovládá výhradně představenstvo), hlídání stavu
pohledávek družstva a v neposlední řadě připravit rozvahu, která slouží
jako podklad pro výroční zprávu. Co se tedy kalkulace ročních splátek a
pohledávek městu k 31.12.2007 týče, tak jsou uvedeny chybně, protože
byla použita chybně spočítaná rozvaha firmou J.N.Nova. Zmíněná firma
nedostála povinnosti ani v informování představenstva, co se pohledávek
BD týče a minimálně od roku 2004 neupozorňovala pověřené orgány
družstva na skutečnost, že je některý z nájemců nebytových prostor v
prodlení s platbou. Ještě v roce 2007, při vypracování zprávy za rok
2006 tvrdila Mgr. Franzovi i Ing. Vondruškovi na jejich výslovný dotaz,
zdali nejsou žádné pohledávky, že je vše v pořádku. Na nesrovnalosti se
přišlo v listopadu roku 2007 v souvislosti s kontrolou, zdali bylo
řádně navýšeno nájemné u pana Lukeše. Navíc, jak pí Balcarová
informovala přítomné, J.N.Nova neplatila řádně ani některé faktury,
např. od Pražské teplárenské, a.s. (PT), čímž se BD dostalo do prodlení
a hrozila odstávka přívodu tepla.
Řešení dlužných částek – Mgr. Franz informoval
přítomné, že p. Lukeš souhlasí s notářským zápisem o uznání dluhu a že
navrhuje dohodu o postupném splácení dlužné částky, kterou v současné
době není schopen jednorázově splatit.
Immobilien International s.r.o. přislíbila splatit
částku ve dvou splátkách. První splátka 205.230,-Kč již byla uhrazena.
Další splátka je 200.000,-Kč a bude uhrazena do 1/9/2008. Zbytek dlužné
částky bude uhrazen do konce roku.
Hlasování o přijetí výroční zprávy – Mgr. Franz
navrhl přítomným, že ve výroční zprávě přepracuje pasáž o podílech
jednotlivých členů včetně pohledávek, tuto přepracovanou zprávu v co
nejkratším čase dá družstevníkům do schránek a pokud se do měsíce od
předělání zprávy nikdo z družstevníků neozve Mgr. Franzovi s
připomínkou, tak bude nová výroční zpráva automaticky přijata. – pro
tento postup bylo 11 hlasů,
proti 0, zdrželo se 0 – výroční
zpráva podmínečně přijata.
4) Plány
oprav na rok 2008
- Opravy
teras: bylo zadáno vyhotovení projektu na opravu teras Ing.
Šubrtovi, který se na tuto problematiku specializuje. Bohužel, žádná z
firem, která se dosud přihlásila do výběrového řízení, nechtěla
akceptovat jeho projekt a podmínky s tím, že nabízela levnější, o to
však nekvalitnější řešení. Výběrové řízení je tedy dále v platnosti.
Projekt je k dispozici na Internetových stranách BD Veletržní 17 v pdf
formátu. Pokud má někdo zájem o tištěnou formu, Ing. Vondruška mu ji
předá.
- Repase
vnitřních dveří – Ing. Vondruška nás informoval, že pro repasi
dveří byla vybrána firma "Bytové rekonstrukce". Budou repasovány jak
dveře na dvůr, tak dveře do domu z průjezdu. Po repasi dveří bude možné
se dostat do domu a na dvůr pouze čipem.
Hlasování: pro repasi dveří 11 hlasů,
proti 0, zdrželo se 0 – schváleno
jednomyslně
Dále jsme byli informováni, že čipy pro lidi hlášené na služby budou
zdarma, pro návštěvy za vratnou zálohu 100,-Kč. Podmínky jsou rozepsány
na nástěnce domu a na stránkách družstva.
Hlasování: pro podmínky vydávání čipů 11
hlasů, proti 0, zdrželo se 0 – schváleno
jednomyslně.
- Oprava
garáží – vzhledem k havarijnímu stavu střešního pláště a
hydroizolačního souvrství je potřeba zajistit opravu. Bude vypsáno
výběrové řízení.
Hlasování: pro 11 hlasů, proti
0, zdrželo se 0 – schváleno
jednomyslně
- Výměna
elektroniky výtahu – Ing. Vondruška na základě konzultace s
firmou, zajišťující správu výtahu navrhuje, aby byla vyměněna
elektronika výtahu. Cena byla odhadnuta na cca. 80 tisíc korun. Výhodu
spatřuje ve vyšším zabezpečení (poruchy a uvíznutí osob budou ihned
hlášeny pomocí GSM modulu), v možnosti větší flexibility (možnost sběru
osob).
Hlasování: pro 1 hlas, proti 0
hlasů, zdrželo se 10 hlasů – návrh
nebyl přijat.
- Rozšíření
STA pro příjem satelitního signálu – Ing. Vondruška navrhuje,
aby byla na stávajícím stožáru, který je umístěn na střeše a využíván
pro antény STA, umístěna ještě společná satelitní anténa, jejíž signál
bude dostupný všem bytům. Tato anténa by mohla v navržené variantě
přijímat signál ze 4 satelitních pozic. Účelem je, aby fasáda domu
nebyla hyzděna velkým množstvím satelitů, které navíc bývají často
neodborně namontovány. Způsob příjmu vysílání by řešil každý člen
družstva individuálně s tím, že se může rozhodnout, zdali bude přijímat
pouze volné programy, nebo využije nabídky komerčního poskytovatele
(UPC direkt, DigiTV, TaT, Gital….).
Hlasování: pro 11 hlasů, proti
0 hlasů, zdrželo se 0 hlasů – schváleno
jednomyslně
5)
Vyúčtování služeb za rok 2007, vyrovnání přeplatků a nedoplatků za
rok 2007
Mgr. Franz informoval přítomné, že díky liknavosti J.N.Nova doposud
není k dispozici vyúčtování služeb, přestože představenstvo o toto
J.N.Nova vysloveně žádalo. Ing. Vondruška důrazně odmítl, že toto
zpoždění je způsobeno pozdním dodáním podkladů, neboť odečty byly včas
zpracovány, zveřejněny na nástěnku pro kontrolu a po týdnu předány
J.N.Nova. Několik dní před schůzí (konkrétně 27/6/2008) sice J.N.Nova
jakési dílčí podklady poskytla, ale tyto byly neúplné a neobsahovaly
rozúčtování tepla. Proto se představenstvo rozhodlo tyto dílčí výsledky
nepublikovat a počkat na finální stav. Vzhledem k tomu, že rok 2007 byl
prvním rokem, ve kterém bude v rozúčtování zohledněn stav vodoměrů a
indikátorů tepla, padlo několik dotazů jak na samotný způsob
rozúčtování, tak i na celkové úspory energií.
Slova se ujal Ing. Vondruška a seznámil přítomné s těmito skutečnostmi:
- Shrnul, že odečty
vodoměrů a indikátorů tepla bylo
provedeno včas a s výsledky byl každý seznámen jak pomocí nástěnky, tak
pomocí e-mailové konference BD, tak pomocí Internetových stránek BD.
Nikdo z domu proti náměrům nepodal protest. Rozúčtování tepla a teplé
vody se řídí dle vyhlášky č. 372/2001 Sb. a do konce čtvrtého měsíce po
uplynutí zúčtovacího období musí být každý konečný spotřebitel s
vyúčtováním seznámen.
- Konstatoval, že měřiče
splnily svůj účel, neboť v
roce 2007 byla celková spotřeba tepla 481 GJ, tedy úspora 37 % oproti roku 2006, 47 %
oproti roku 2005 a 50 %
oproti roku 2004. Spotřeba vody v domě byla 1220 m3 tedy úspora 43 %
oproti roku 2006, 100 % oproti roku 2005 a 93 % oproti roku 2004.
Konstatoval, že zvláště u spotřeby vody jsou úspory značné a konečně je
částečně eliminována neochota některých družstevníků hlásit na služby
skutečný počet osob.
- Rozdal přítomným podrobný výpočet započitatelné
plochy. Vysvětlil, jak k výpočtu došel pomocí koeficientů pro
stanovení
započitatelné podlahové plochy dle vyhlášky č. 372/2001 Sb. Přítomné
informoval, že dle vyhlášky je nutné také zohlednit neizolované potrubí
vnitřního rozvodu energie. Ing. Vondruška navrhl jakékoliv rozvody
zanedbat, protože v našem domě je většina těchto rozvodů vedena zdmi,
popř. izolovaných. O tomto návrhu se hlasovalo
Hlasování: pro 11 hlasů, proti
0 hlasů, zdrželo se 0 hlasů – schváleno
jednomyslně
Ing. Vondruška požádal družstevníky, aby jeho výpočty
pečlivě
zkontrolovali a v případě jakýchkoliv nesrovnalostí ho neváhali
kontaktovat.
- Dále vysvětlil způsob
rozúčtování tepla. Zopakoval,
že náklady na tepelnou energii na vytápění za rok 2007 činily 263 807,-
Kč (481 GJ). Tato částka se rozdělí na základní a spotřební složku.
Základní složka činí 40 % a zbytek nákladů tvoří spotřební složku.
Základní složka je rozdělena podle poměru velikosti započitatelné
podlahové plochy. Spotřební složka je rozdělena úměrně výši náměrů
indikátorů tepla s použitím korekcí, které zohledňují typ a výkon
radiátoru a rozdílnou náročnost vytápaných místností. Přepočty prostých
odečtů provedla firma Ronica a družstevníci s nimi byli seznámeni.
Vzhledem k tomu, že firma J.N.Nova tento výpočet neudělala, budou výše
uvedené podklady (započitatelná plocha) předány firmě Ronica a tato
bude požádána o finální rozúčtování. Přítomní byli ještě seznámeni s
faktem, že v konečném rozúčtování by, dle vyhlášky, měly být ještě
přepočteny položky, které jsou mimo 80% průměr. Vzhledem k tomu, že
tento krok nemá žádné logické opodstatnění a že firma Ronica nás
informovala, že družstva tento bod běžně vypouští, navrhl Ing.
Vondruška, aby do spotřební složky byla rozúčtována skutečná spotřeba v
zúčtovacích jednotkách vyplývající z odečtů náměru.
Hlasování: pro 11 hlasů, proti
0 hlasů, zdrželo se 0 hlasů – schváleno
jednomyslně
hlasující stvrdili své přání podpisem na listě, který bude
předán firmě
Ronica.
- Rozúčtování nákladů na ohřev teplé užitkové vody
(TUV) proběhne na základě náměru vodoměru na teplou vodu a nákladů na
tepelnou energii spotřebovanou na ohřev TUV. Ing. Vondruška seznámil
přítomné, že náklady na tepelnou energii spotřebovanou na TUV za rok
2007 činily 95.668,-Kč (180,81 GJ). Tyto náklady se rozdělí na základní
složku 30 % a spotřební složku 70 %. Základní složka se rozdělí v
poměru velikosti podlahové plochy bytů v domě, spotřební složka se
rozdělí podle náměrů vodoměrů na teplou vodu.
- Ing. Vondruška k otázce odběru tepla a ohřevu TUV
ještě připomenul, že teplo odebíráme od PT, která nám účtuje tzv.
dvousložkovou cenu. Tato cena se skládá z paušálu a skutečně odebraného
tepla v GJ. Paušál PT činní 92.243,-Kč za teplo a 32.254,-Kč za ohřev
TUV za rok. Cena za skutečně odebrané teplo se v minulém roce vyšplhala
na 351,-Kč/GJ.
Ing. Vondruška připomenul, že PT v roce 2007 dvakrát bezdůvodně
zdražila své služby, dále proběhlo zdražení k 1/1/2008 a další zdražení
tepla o 20 % nastalo k 1/7/2008. Když si vypočteme skutečnou průměrnou
cenu tepla za rok 2007 (zahrnující paušál), zjistíme, že jsme loni PT
platili za teplo 550,-Kč/GJ. Specialisté na plynové kotelny nás
informovali, že v moderní plynové kotelně se teplo vyrábí za cenu okolo
270,-Kč/GJ.
Ing. Vondruška informoval přítomné, že BD již poslalo dopis PT, ve
kterém vyjadřuje nesouhlas s bezdůvodným zdražováním služeb a žádá o
ukončení dodávky tepla a také o demontáž staré nepoužívané expanzní
nádoby, která hyzdí chodbu. Informoval, že PT v odpovědi nesouhlasí s
odpojení domu od jejich služeb a k expanzní nádobě se nezná. Proto Ing.
Vondruška se zeptal přítomných, zdali si přejí, aby představenstvo BD
dále podnikalo kroky k vybudování vlastní kotelny v domě.
Hlasování: pro 11 hlasů, proti
0 hlasů, zdrželo se 0 hlasů – schváleno
jednomyslně
Družstevníci budou o průběhu jednání s PT a projektování
alternativní
kotelny informováni a pokud by přišla od PT výhodná nabídka, která bude
srovnatelná s vybudováním vlastního zdroje tepla, bude od výstavby
upuštěno.
- Rozúčtování nákladů
na vodu se provede tak, že se
sečtou údaje všech podružných vodoměrů v domě a porovnají se s hlavním
(fakturačním) vodoměrem. Pokud se tyto dvě hodnoty liší, tak rozdíl (ať
už kladný či záporný) se poměrově rozpočte mezi všechny podružné
vodoměry v domě.
6)
Projednání sousedských sporů s panem Chlumem
Část pozemku s přístřeškem na popelnice je naším družstvem neoprávněně
využívána. Pan Chlum opět žádá zřízení doživotního věcného břemena na
dvoře Bytového družstva Veletržní 17 s právem průjezdu přes náš pozemek
na svůj sousedící pozemek. Tento návrh již členové družstva jednou
odmítli a Mgr. Franz nevidí důvod tento bod znovu otevírat.
7) Řešení
situace správy domu a vztahu se správcovskou společností
Kvůli výše jmenovaným nedostatkům při práci J.N.Nova se všichni členové
představenstva shodli na tom, že vzhledem k nekvalitním službám zmíněné
firmy, bude pro družstvo lepší odstoupit
od smlouvy s firmou J.N.Nova.
Ing. Vondruška navrhl nový způsob chodu družstva. Zodpovědnost za
platbu faktur, za hlídání revizí, vypisování výběrových řízení a
ostatní věci spojené s chodem domu bude přeneseno na představenstvo BD.
Ing. Vondruška podotknul, že díky zmíněným pochybením J.N.Nova tuto
činnost již představenstvo stejně vykonává. Účetnictví družstva pak
bude předáno panu Aleši Beranovi, který nám byl doporučen BD U
Elektrárny 10. Pan Aleš Beran
by do budoucna zpracovával účetnictví a
daňové přiznání. Dále by bylo vhodné, aby pan Beran provedl kompletní
audit účetnictví Bytového družstva, protože představenstvo má
podezření, že v účetnictví budou nalezeny další nesrovnalosti.
Mgr. Franz nechal hlasovat o návrhu předat účetní
záležitosti p. Beranovi a dát výpověď firmě J.N.Nova – pro 11 hlasů,
proti 0, zdrželo se 0 – jednomyslně
přijato.
Hlasování o tom, zda pan Beran provede účetní audit
Bytového družstva – pro 11 hlasů,
proti 0, zdrželo se 0 – jednomyslně
přijato.
8)
Doúčtování cen odpadu za období 2003-2007
Vzhledem k nekvalitní práci firmy J.N.Nova došlo k pochybení a
nezaplacení za uložení odpadu. Od roku 2003 platí vyhláška, kdy je
družstvo povinno platit svozné Technickým službám a „úložné“ odpadu
městské části Praha 7. Tento fakt bývalá správcovská firma
nezaznamenala a nadále platila pouze částku účtovanou Technickými
službami, poplatek městu neodváděla. Tím vznikl dluh družstva vůči
městu, který musí být zaplacen. Vzhledem ke komplikovanosti zpětného
rozúčtování těchto nákladů navrhl Mgr. Franz zaplatit pohledávku města
jednorázově z účtu BD. O tomto řešení se hlasovalo pro 11 hlasů, proti
0, zdrželo se 0 – jednomyslně přijato.
V dalším období bude částka za „úložné“ zohledněna v celkovém
vyúčtování a zálohách.
9) Diskuze o změně stanov, změna stanov
Mgr. Franz sdělil přítomným, že by rád změnil stanovy družstva. Podle
jeho názoru nejsou sepsány dobře. Na toto téma Ing. Vondruška
poznamenal, že o změně stanov se mluví již delší dobu a připomněl, že
stanovy vznikly při založení družstva pod časovým presem. Připomněl, že
stanovy již kritizovalo více lidí, např. zástupce pana Ing. Remka pan
Ing. Báča.
Mgr. Franz se nabídl, že vypracuje nové stanovy, které předloží
družstevníkům k připomínkám, aby bylo dost času doladit všechny
detaily. Do té doby je ale potřeba řešit dva nejpalčivější problémy:
- Mgr. Franz přítomné informoval, že dosud zvolená
kontrolní komise neplní svou funkci a navrhl zrušit stávající komisi
(tuto změnu zohlední v nových stanovách BD tak, že se vypustí část o
kontrolní komisi). Možnost požádat o nahlédnutí do účetnictví družstva
bude i nadále zaručena všem členům družstva.
Přítomní se shodli, že kontrolní komise není zapotřebí a toho
odhlasovali pro 11 hlasů,
proti 0, zdrželo se 0 – jednomyslně
přijato
- Vzhledem k tomu, že družstvo dosáhlo potřebné
výše
nedělitelného fondu, navrhuje, aby tento fond nebyl dále navyšován. I
tento bod bude zohledněn v nových stanovách
Hlasování: pro 11 hlasů, proti
0, zdrželo se 0 – jednomyslně přijato
Další návrhy a podněty
Ing. Klimešová navrhuje, aby Mgr. Franz stanovil pevné úřední hodiny
předsedy představenstva družstva. Mgr. Franz souhlasí s tím, že každou
první středu v měsíci bude k dispozici v bytě č. 24, a to od 19:00 -
21:00 hod. Družstevníci v této době mohou přednést své návrhy,
rady i
stížnosti.
Ing. Vondruška navrhuje, aby byla stanovena částka na účelně vynaložené
náklady družstva. Navrhována je částka 3.600,- Kč/měsíc.
Hlasování: pro 11 hlasů, proti
0, zdrželo se 0 – jednomyslně přijato
Schůze byla ukončena v 21:45 hod.
V Praze dne 25. září
2008
Ing. Gabriela Klimešová |
Naděžda Balcarová |
Jana Remková |
zapsala |
ověřila |
ověřila |